خصوصیات انسانی

به دنبال یک دسته بندی جامع و کامل برای خصوصیات انسان بودم.

خب جسته و گریخته از چند منبع علوم انسانی (روانشناسی و جامعه شناسی) چیزهایی پیدا کردم اما. خب به دلم ننشست.

تا اینکه خودم به یک دسته بندی رسیدم.

قبلا مطالبی راجع به هوش و عقل و علم و حافظه نگاشته ام. اما این بار به دسته بندی این ها درکنار صفات اخلاقی می پردازم.

اگر ویژگی ها و توانایی های ذهنی را بال چپ انسان بدانیم و ویژگی های اخلاقی و رفتاری اش را بال راست.

انسان با داشتن دوبال توانایی پرواز دارد. و البته که در این مثال بال راست بسیار مهم تر از بال چپ است

حافظه ، هوش ، عقل و علم (که دوتای اولی اعطایی و دوتای دوم اکتسابی است) ویژگی های ذهنی یک انسان هستند.

و صفاتی از قبیل دلرحمی. دست و دل بازی . شوخ طبعی . یا حسادت ، خساست ، دروغگویی و تنبلی ویژگی های اخلاقی و رفتاری یک انسان هستند.

اهمیت بال راست از آنجایی معلوم میشود که چندین برابر بال چپ برایش آیه و حدیث و روایت آمده.

و بال چپ صرفا به عنوان یک ضریب برای عدد صحیحی که توسط بال راست تعیین میشود عمل میکند.

به عنوان مثال “عطوفت یا خیرخواهی”. اگر با ضریب “علم” آمیخته شود. میشود ابداعاتی که جهانیان از آن سود ببرند.

و اگر “خشونت” با ضریب “علم” در آمیزد . میشود تسلیحات پیشرفته ای که..

لذا بال چپ یا همان توانایی ها و اندوخته های ذهنی هیچ کدام به خودی خود در کلام معصومین ارزش گذاری نشده.

مثلا آنجا که امیرالمومنین علم را به تیغی تشبیه میکند که در دست پزشکان یا اشرار میتواند نقش های متفاوتی داشته باشد.

منظور از عقل قوه تدبیر و مدیریت است . وگرنه معصومین عقل را در برخی موارد ستوده اند اما اگر به احادیث مشابه آن امام برای تفسیر آن حدیث مراجعه کنید به تعاریف دینی عقل میرسید که از جمله آن خداترسی و … برخی ویژگی های اخلاقی است. که ما آنها را در بال دیگری جدا کرده ایم و منظورمان عقل به خودی خود می باشد.

به همین ترتیب هوش و حافظه نیز که اصالتا خدادادی هستند طبیعتا کم اهمیت تر از علم و عقل هستند.

معمولا ابزار پیشرفت دنیوی و خطی انسان بال چپ است . انسان عالم عاقل باهوش و باحافظه تقریبا به همه جا میتواند برسد. جز به محبوبیت نزد خدا و دل های توده مردم.

و البته یک انسان خوب و مومن که تمام ویژگی های مثبت اخلاقی و رفتاری (بال راست) را دارا باشد. بدون داشتن بال چپ به عمق زیادی دست پیدا نمیکند.

به گویش مهندسی : بال راست جریانی است که بال چپ به آن پتانسیل میدهد. (چه برق. چه آب و چه سینماتیک)

انسان خوش خلق مهربان خداترس و درستکار دارای وزنه ای معادل ۱۰۰ کیلوگرم است. این انسان اگر عاقل و باهوش و عالم باشد ؛ این وزنه را تا ارتفاع ده کیلومتر بالا میبرد. چقدر ارزش دارد؟

حال انسانی که درستی و خداترسی و خوشخلقی ندارد . هرچقدر هم که عالم و عاقل و زیرک باشد. گویی پرکاهی را از فاصله ده کیلومتری رها کرده باشند. تقریبا هیچ انرژی و ارزشی ندارد.

مطالب مرتبط

۱۹ دیدگاه‌

  1. بانو گفت:

    این حرفا چقدر آشناست!
    یاد یک دعوای جانانه افتادم….
    خیلی ها فکر میکنن این دو بالشون سنگینه و آماده پرواز و کسی پیدا نمیشه که تو این پرواز به پای اونا یا نه به بال! اونا برسه و همسفرشون شه، درحالی که اینطور نیست، درست وقتی که فکر میکنی بالات از کثرت محتویات سنگین شده، اونجاست که نمیتونی پرواز کنی و سقوط می کنی و انقدر از سنگینی بالات خوشحالی که پرواز یادت میره 🙂

    • رضامهربان رضامهربان گفت:

      حتی یک مطلبی که هیچ گونه جهت گیری نداره و نه با کسی نه با جریانی نه هیییچ حاشیه ای نداره.. حتی این مطلب هم…

    • لخخمث!!! گفت:

      سرکار خانم … حرفتون رو کاملا تصدیق می کنم!
      در تحلیل شخصیتی جناب عقاب (!) همیشه یاد داستان پادشاهایی می افتم که از فرط غرور فکر می کنن جاودانه ان و اونچه از پدر(انشون؟؟؟؟) بهشون به ارث رسیده نتیجه هوش و استعداد و احیانا تقوا پیشگی خودشونه!!!! غافل از اینکه این غرور ؛ چشم بندیه وقت گذر از یک پیچ ۹۰ درجه !!!

  2. سین . الف گفت:

    متاسفانه که در این ایام این بال راست زخمی شده…
    بال چپ؛ عقل حسابگر نمیزاره ..همش در حساب و کتابن آدم ها.

  3. sis گفت:

    slm
    aqaye mehraban mn mese shoma nemitoonam b kalamat bazi konam.
    etelatam dar morede khoda,din,osole,feqh, y hatchize dg kame.man faqat chizaio midoonam k darkesh kardam.
    kalamate shoma gahi toriye k mn darkesh nemikonam.
    vase haminam nemidoonam bardashtam az manzooretoon dorost hast ya na.
    inke goftin bale rast mohem tare
    vasam soal shode.
    chetor ye ensan bedeoone aql ,hafeze,hooshmitoone akhlaqo raftar (bale rast) kasb kone.
    adam bedoone bale chaap divanei bish nist.
    va inke shoma goftid baraye sabet kardane inke bale rast moheme hamin bas k roo revayat azash bishtar yad shode.
    baraye bale chap hamin bas nist k atai az tarafe khodas?
    hamin bas nist k khoda chizai k ma b tanhai nemitoonim b dastesh biyarim o khodesh dade behemoon.
    nemidoonam shayad harfe mn eshtebah bashe.
    mn harfatoono b naqd nagereftam.
    faqat mikham bedoonam.

    • رضامهربان رضامهربان گفت:

      سلام سطر به سطر پاسخ میدم.
      والا این کار اسمش بازی با کلمات نیست. میدونم که شما منظور بدی ندارید ولی این اصطلاح خوبی نیست. به کار نبرید.

      اطلاعات هیچکس مادرزاد نیست و انشاالله شما هم با مطالعه و جستجوی بیشتر اطلاعاتتون به حد نیازتون برسه

      اما در مورد بال چپ و راست. مثلا ما میگیم قلب مهم تر از معده است. کسی بدون معده میتونه زندگی کنه؟ بدون قلب هم همینطور. یا مثلا همه میدونیم توی ماشین موتور از همه چی مهم تره. ماشین بدون لاستیک راه میره؟ نه! این مدل مقایسه کردن با بود و نبود درست نیست. باید با مقدار بودن و نبودن سنجیده بشن. مثلا توی یه ماشین اگر موتور نیمه کار کنه چه اتفاقی میفته. و اگر لاستیک نیمه پر باشه چی میشه؟
      یا مثلا توی بدن اگر قلب نصفه کار کنه چی میشه؟ سکته! اگر معده نصفه کار کنه چی میشه؟سو هاضمه! از اینجا میشه اهمیت قلب و معده رو مقایسه کرد.

      حالا در مورد بال چپ و راست هم. عرض شد انسان کم هوش کم حافظه! نگفتم بی هوش و بی حافظه! که شما می فرمایید دیوانه ای بیش نیست!
      یک انسان با هوش وحافظه کم ولی درستکار و پاک. این برای شما قابل تحمل تره یا یک انسان نابغه ولی بدجنس و بداخلاق؟

      نزد پروردگارمان نیز همینگونه است.
      یعنی خدا کسی رو به خاطر هوش و حافظه ای که خودش داده دوست نداره!
      انگار شما به مدرسه میرفتید و پدرتون بهترین کیف و کفش و لوازم التحریر رو بهتون میداد. و در عوض شما نمرات بدی می آوردید.
      خب پدرتون به خاطر آنچه به شما داده باید دوستت داشته باشه یا به خاطر آنچه شما بدست آوردی؟

      • ناشناس گفت:

        slm
        mrc.
        javabe khoobi bood.
        doroste mn qasde tohin nadaram.faqat etelaatam az khoda,az donya va atrafam kame.
        vali teshne doonestanam.
        qasde enteqad ham nadashtam.
        mn faqat soalhaye zehnamo migam.
        zehnam hanooz baz nashode o nemitoonam darki k shoma darid ro az aparvardegar o atrafam dashte basham.
        vali kheyli say daram k b in dark beresam
        b har hal az javabrtoon moteshakeram .
        kash post haye in tori bishtari bezarid.

        • رضامهربان رضامهربان گفت:

          شما لطف کنید سوال هاتون رو ایمیل کنید. یا یه آدرس ایمیل بدید من جواب هارو ایمیل کنم. این توضیحات برای بقیه بدیهی و آزاردهنده است

  4. امیر گفت:

    بسیار خوب

  5. امیر گفت:

    خیلی طولانیه خلاصه بگین ای خدا کی مدرسه ها تموم میشه من راحت شم؟

  6. a.s گفت:

    واقعا هماهنگی وجود انسان به تصویرکشیده شده.

  7. طناز گفت:

    عالیییییییییییییبود

  8. میم بهرامی گفت:

    با کلیت متن موافقم، دو ملاحظه در این باره به ذهنم میرسه:
    ـ نعمت هایی مثل هوش که تا حد زیادی اعطایی است و حتی مدیریت و تدبیر و گاهی حافظه که می تواند اکتسابی هم باشد، از جنس ابزارند و ارزش آن ها به خروجی است که به جا می گذارند، چه از نوع رفتار و چه از نوع نیت و تصمیم
    ـ تصورم از نوع قضاوت خداوند اینه که بُردار پیشرفت انسان رو می بیند،از نقطه تولد تا نقطه مرگ. برعکس آدم ها که نقطه فعلی رفتاری و اعتقادی را ارزیابی می کنند. طبیعتا این بردار بیشتر متکی به اکتساب هاست و البته در بستر نعمت های اعطایی خداوند.
    ـ صفات انسان یا به اصطلاح متن ویژگی های بال راست، هم می تواند اعطایی و هم اکتسابی باشد. مثلا فردی در مختصات تربیتی یک خانواده، ذاتا دست و دل باز است اما فرد دیگری در شرایط دیگر نیاز است برای دست و دل باز بودن تلاش کند. بالطبع این ویژگی برای فرد دوم فضیلت بیشتری محسوب میشود اما در ظاهر ما هر دو را یکسان می بینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.