تربیت موفق

از  نظر من والدین موفق یا بهتر بگویم ، تربیت موفق تربیتی است که در پایان هر دوره ی سنی فرزند ، وی راضیتاً مرضیه باشد! (یعنی رضایت دو طرفه)

در سبک تربیتی سنتی صرفا رضایت والدین مطرح بود، لذا تمام بخت و سرنوشت یک انسان بسته به جهانبینی ، تمایلات ، سلیقه ، سطح دغدغه و میزان جزئیات در آرزوهای والدینش بود.

نسل اخیر سعی کرد جبران کند . پس تقریبا همه چیز شد رضایت فرزند (احتمالا تک) و نوع سلیقه و میزان مهربانی و رحم و باقی صفات ذاتی اش تعیین میکرد چقدر پدر والدین را در خواهد آورد. (قبلا راجع به صفات ذاتی و صفات محیطی/تربیتی صحبت کرده ام)

حال اینکه چرا نسل های پیاپی به تکرار روش والدین می پرداخت اما ناگهان نسل فعلی تغییر رویه داده خود بحث مفصل و عمیقی است که اینجا جایش نیست.

در مدل سنتی تربیت موفق فرزند بناست وقتی پدر شد ، ۴۰ ساله شد ۵۰ ساله شد ، دریابد که چه لطفی در حقش کرده اند و چقدر حق با والدینش بوده

در مدل لوس و شفته پروری مدرن هم هرروز و هرساعت به اقناع فرزند میگذرد و خب طبیعی است موارد بسیاری به علت عدم درک وی قبول نمی شود و از صورت مساله حذف می گردد. پس تربیت در مدل مدرنش حداقلی است

و در مدل سنتی اش حداکثری . و خب بندگان خدا فکر میکرده اند کار از محکم کاری عیب نمیکند . اما همه میدانیم خیلی عیب میکند.

پیچ را اگر شل ببندی فاجعه به بار می آید اما زیادی محکم ببندی خراب میشود . پیچ خراب را دیگر نمیشود بست اما پیچ شل را میشود دوباره محکم کرد.. بگذریم.

اینکه انجام هر کاری و اجرای هر تربیتی را متوقف به فهم فرد تحت اداره و تحت تربیت کنیم خطاست . از سوی دیگر احاله دادن فهم فرد مذکور به وقتی خودت بابا شدی ، حجم زیادی از انباشت خشم و عقده و کینه به همراه دارد و موجب اتلاف انرژی زیادی از طرفین می شود.

خب؟ بین این ها کجاست؟ یک حد میانه ای لازم است. ابتدای متن گفتم پایان هر دوره ی سنی.. خیلی اصراری ندارم به این بخش پایانی و نتیجه گیری ماجرا .

اما استدلالم برای زمانبندی مناسب این است که حد میانه را باید جوری بگذاریم که نتیجه اش استفاده از همه ی دوره ها و مراحل سنی باشد. یعنی هیچ دوره ای سوخت نرود. به درگیری ذهنی و اتلاف انرژی و اعصاب باطل نشود.

لذا والدین می بایست جوری مدیریت کنند که اغلب مسایل پیش آمده و تدابیر اتخاذ شده در هر دوره ی سنی ، در همان دوره فهم و ابهام زدایی شود. کودکی در کودکی. خردسالی در خردسالی. نوجوانی در نوجوانی. و جوانی در جوانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *